ŘÍJEN 2024
Co nás čeká v říjnu ?
Příroda na podzim - podzimní práce v lese, na zahradě, na poli
1.10.2024 Návštěva Kina Hutník - odchod od školy v 8,00 hodin
17.10.2024 Projektový den - ŽIVOT KOLEM NÁS
23. 10. v 9,30 (začátek představení) DIVADLO LAMPION - ČAROVNÁ ZIMNÍ POHÁDKA
28. 10. 2024 Státní svátek ČR
29. - 30. 10. 2024 Podzimní prázdniny
VÝROBA STRAŠIDEL A DÝNÍ - PRÁCE SE SUCHOU KŘÍDOU A NŮŽKAMI
Další fotografie
Loučíme se s měsícem říjnem a chystáme se na barevnější listopad. V pátek jsme měli tvořivý den - znovu jsme procvičovali prstíky a jak správně vystřihovat podle přerušované čáry a jak vystřihnout kruh. Někdo je s nůžkami již kamarád. Nachystali jsme si dýně, co se tváří líně, které budeme potřebovat na opravdové halloweenské učení a seznámili jsme se suchými křídami, se kterými jsme vyrobili parádní strašidlo. Přijďte se podívat na naši nástěnku.
DIVADLO LAMPION - ČAROVNÁ ZIMNÍ POHÁDKA
Nad zimní krajinou se rozprostírá
jasná noční obloha. Pohled na
mrazivé hvězdy je dechberoucí, ale vládkyně Zimy je už několik nocí znepokojeně pozoruje. Ztratilo se totiž její
ledové kouzlo, které každý rok přivolá
těžké mraky plné
sněhových vloček. Kam se to kouzlo podělo ? Je nutné ho co nejdříve vypátrat ! A od toho jsou tu speciální agenti K/M/B ze Sněžné hvězdice. Během pátrací mise s nimi projdeme
širou krajinou a potkáme se s místními obyvateli, kteří se chovají
nezvykle podezřele. Jak si s tím K/M/B poradí ? Najdou zloděje
ledového kouzla a vrátí do
zimní krajiny sníh ? To se děti dozvěděly v inscenaci o důležitosti lidské pokory k vše
mocné přírodě a jejím pravidlům.
PROJEKTOVÉ UČENÍ - LES
Naši starší spolužáci měli celý čtvrtek projektový den. Nezůstali jsme pozadu - nejprve jsme se dozvěděli něco o tom, co je to les a o některých zvířecích kamarádech, které v něm bydlí, a která můžeme na podzim v lese potkat. Své nově získanými poznatky jsme se šli do opravdového lesa podívat na přírodovědnou vycházku. Poznali jsme smrk, ze kterého padají šišky a který musíme poznat před Vánocemi. Listnaté stromy už známe, nasbírali jsme si lspadané listí na výtvarné tvoření, pozdravili naši kamarádku veverku a vrátili se zpět do školy, kde jsme listy vylisovali a využili na výtvarné činnosti. Během projektové učení se děti seznámily s tím, co je to les, poznají strom listnatý a jehličnatý, dozvěděly se o tom, že ze dřeva se vyrábí spousta věcí denní potřeby, které je obklopují (stůl, židle, skříň, hrací kostky, housle, ale i papír) a že les je domovem některých zvířat (jelen, srna, zajíc, divoké prase.)
Využili jsme digitální technologie - ČT EDU, prožitkového učení (vůně, pohmat, sluch) demonstračních obrázků, nově získané vědomosti z projektového dne nás budou provázet po celý měsíc říjen.
SVÁTEK LUKÁŠE A CVIČENÍ NA HUDEBNÍ DOPROVOD
Další fotografie
Dnes mají svátek všichni
Lukášové. V naší třídě máme jednoho kamaráda, který se
Lukáš jmenuje. K svátku si vybral písničky, na které si s dětmi zatancoval. Tancování se dětem moc líbilo, proto jsme využili dobré nálady a pohyb jsme si rozšířili o cvičení s nápodobou, se změnou
rytmu,
směru,
tempa a
reakcí na signál.
JAZYK A KOMUNIKACE - RÝMOVÁNÍ S RÝMOU
Při hodinách
jazykových činností a
komunikace začínáme krátkou rozcvičkou, gymnastikou mluvidel, hrajeme si s bublifukem a přecházíme k hrátkám se slovy. Čteme na pokračování s reprodukcí textu - procvičujeme sluchovou paměť, učíme se dětská říkadla, některá doprovázíme pohybem, či Orffovým instrumentářem. Tento měsíc se učíme rozlišovat mužský a ženský rod, doplňujeme rým, vytleskáváme počet slabik a zkoušíme určovat první a poslední hlásku, odpovídat celou větou a trochu již používat předložky a spojky. Nespěcháme - máme na to ještě celý školní rok.
POČÍTÁNÍ VLAŠTOVEK
Vedoucí
vlaštovka nás poprosila o pomoc. Vlaštovky se nedokázaly přesně spočítat, správně se usadit na drát, pořád se strkaly, aby se vešly...Tak jim děti, před odletem do teplých krajin, pomohly. Dnešní den si procvičily
hrubou a jemnou motoriku a
předmatematické představy. Za pomocí jedné ruky (prostřídání
pravé a
levé,
koordinace oko -
ruka..) si vyzkoušely
zobáčkem (kolíčkem) posbírat vlaštovky, kterým se nechtělo létat. Musely k nim vyhledat a přiřadit správné
číslo. Mezi tím nám, některé neposlušné vlaštovky, odletěly
nahoru, některé
dolů, jiným se líbilo
nad drátem, jiným
pod drátem, protože se zapovídaly, z
první vlaštovky byla rázem
poslední, takže jsme museli znovu
odčítat v oboru
5 -1.
VÝROBA VEVERKY - PRÁCE S PŘÍRODNÍM MATERIÁLEM
Další fotografie
O
pracovních činnostech jsme se pustili do výroby
veverky - kamarádky naší známé
vlaštovky. Naučili jsme se, jak zpracovat přírodní materiál -
žalud. Veverka nám nechtěla nabídnout ze svých zásob na zimu, ale při vycházce
lesem nám poradila, u jakého
stromu je můžeme nalézt. Zítra se u veverky zastavíme na návštěvu a naše výrobky jí ukážeme.
O POSLEDNÍ VLAŠTOVCE
Následujícím měsícem nás bude doprovázet pohádka od Eduarda Petišky - O poslední vlaštovce. Dozvěděli jsme se o střídání léta s podzimem, o tom, jaký vliv má počasí (a co to znamená) na některé naše zvířecí kamarády a naše okolí. V přípravné třídě jsme všichni kamarádi, stejně jako hejno vlaštovek, které na svou kamarádku - opozdilku - čekalo, aby nezmeškala let do teplých krajin. Proč nemohla zůstat ve svém hnízdě ve chlévě i přes zimu ? Co jí poradil kamarád ježek, veverka, křeček a špaček, který bydlel v ptačí budce na hrušce ? A proč začalo padat listí a mění svou barvu ? To a mnoho dalšího se budeme dozvídat po celý měsíc říjen.
Děti se, postupně, dozvídají, která zvířata u nás pře
zimují, kde žijí a která odlétají do teplých krajin a jaký vliv má na přírodu počasí. Které barvy a plody jsou charakteristické pro podzimní období, procvičujeme prostorovou orientaci, předložkové vazby sčítáme a odčítáme
vlaštovky, postupně budeme předmatematické představy obohacovat o pojmy
větší x menší, propojujeme s jazykovou výchovou a stále procvičujeme sluchovou paměť, za pomoci hudební činnosti - o vlaštovce si i zazpíváme, abychom se s ní rozloučili. Naučíme se vlaštovku vyrobit. Pohádka u dětí podporuje i sounáležitost s kolektivem a společností, se kterou jednotlivec musí koexistovat.
HUDEBNÍ ČINNOSTI - MUZICÍROVÁNÍ
Další fotografie
V tomto týdnu jsme si představili Orffův instrumentář. Na cestě z pohádky O neposlušných kůzlátkách jsme potkali lišku, která se chystala poobědvat hrášek u Budulínka, ke kterému se naše třída vypraví až v lednu. Ale seznámili jsme se s dubem, pod kterým liška seděla, pískala na píšťalku a třískala do bubínku. Písničku "Sedí liška pod dubem" jsme se učili celý týden. S textem jsme pracovali v hodnách jazykové přípravy a melodii jsme se učili samostatně, s vizualizací na demonstračních obrázcích, poslechem dětského sboru a krátkým filmem, o opravdovské lišce. Propojení pohybu se slovem dětem umožnilo navázat na melodii písně s doprovodem Orffova instrumentáře.
PŘEDMATEMATICKÉ PŘEDSTAVY V PŘÍPRAVNÉ TŘÍDĚ
Další fotografie
Čísla svých skříněk již známe - opakujeme je každý den. Dvojciferná čísla jsou pro nás těžká, ale podařilo se nám je složit z číslic, které známe ze školky, která na své šatní skříňce vidíme každý den. Počítáme předměty a věci kolem nás, které známe, které nás obklopují (kostičky, se kterými si hrajeme, kamarády ve třídě, kolik aut nás předjelo cestou do kina, jakou měla barvu, která byla větší x menší..) Odčítání je pro nás ještě složitější, ale procvičujeme, porovnáváme, co znamená více x méně, kdo a co je větší x menší...V příštím týdnu se budeme seznamovat s tvary. Ve výuce předmatematických představ se nám daří prostřídat výuku frontální, zážitkové učení, individuální práci a školu - hrou.
NÁVŠTĚVA KINA HUTNÍK
PÁSMO PÍSNIČEK S KREJČÍKEM HONZOU
Další fotografie
Na dlouho očekávané představení - pásmo písniček a hýbánek s Krejčíkem Honzou jsme se moc těšili. Letošní program byl zaměřený na dopravní výchovu. Představili jsme si některé dopravní značky, ve které se, na malou chvíli, proměnili naši starší spolužáci.