KVĚTEN 2025
Co nás čeká v květnu ?
KOUZLA KVĚTIN, SVÁTEK MAMINEK - RADOSTNĚ A VESELE
1.5. Státní svátek ČR
2.5. Ředitelské volno
6.5. Návštěva Městské knihovny Kladno
8.5. Státní svátek ČR
9.5. Ředitelské volno
19.5. Beseda o mořských želvách
22. 5. Výlet PT - Farma Lukášovi ve Stochově
27.5. Multikulturní výchova - Letem světem - projektový den ve škole
VOLNÁ HRA
Nedílnou součástí předškolního vzdělávání je i "volná hra." Na konci přípravné třídy ji zařazujeme v průběhu poslední hodiny, kdy si děti volí hru individuální, skupinovou, ale mají i možnost soukromí, kdy si chtějí odpočinout, či být prostě sami, alespoň na chvíli. Pro děti je tento čas jedním z nejdůležitějších.
TŘÍDNÍ VÝLET ZA VODNÍKEM A NA ZVÍŘECÍ FARMU DO STOCHOVA
Dnešního dne jsme si věcným a prožitkovým učením ověřili vše, co jsme se naučili. O správném chování v MHD, cestu autobusem jsme zvládli perfektně, včetně přestupu. Chůze po krajnici, přes přechod pro chodce a dodržování pravidel silničního provozu také nečinily žádné potíže. Odjeli jsme na třídní výlet, a to do nedalekého Stochova, na Statek manželů Lukášových. Od autobusové zastávky jsme putovali podél lesa, až jsme došli k rybníku, kde na nás čekal vodník ! Dovolil nám se s ním vyfotografovat, na památku. Pak nás už čekal pan a paní Lukášovi, kteří nás provedli svým zvířecím královstvím. Spolu s nimi nás přivítaly kočky domácí, vlaštovka a také cizokrajné zvíře - psoun prériový. Prohlédli jsme si chlév, kde spolu bydlí nutrie, v králíkárně králíci a jejich mláďata, která jsme si mohli pohladit. Stejně tak perličky, mláďátka kachen, hus, ale i hedvábniček vousatých, morčat, slepic a kohoutů.
Potom jsme se přesunuli k voliéře, kde nás pozdravila spousta cizokrajných opeřenců a pěvců - rosela, kakariky, andulky. Kousek vedle bydlela paní želva ostruhatá, která zrovna svačila. Počasí nám zrovna moc nepřálo, to se také nelíbilo některým zvířátkům. Museli jsme čekat, jestli nás přivítají zakrslé kozy, kterým se ven z chlívku moc nechtělo, ale nakonec se nám představily a ochutnaly tvrdé rohlíky.
Největší atrakcí bylo cizokrajné zvířátko - Klokan Bennetův. Vlastně klokaní maminka, která nám, po chvilce váhání a přemlouvání paní Lukášovou, přihopkala ukázat své mládě, které odpočívalo v jejím vaku, také se s námi pozdravilo. Na konci farmy bydlí pštrosi ! Africký, menší emu hnědý, nandu, některé druhy pštrosů dvou, ale i tříprstých. Měli jsme velké štěstí je vidět zblízka. Na závěr návštěvy nám pan Lukáš přinesl ukázat opravdická pštrosí vejce, o kterých jsme se dozvěděli spoustu zajímavostí. Jakých ? To Vám řeknou děti z přípravné třídy doma.
ROVNOVÁŽNÁ CVIČENÍ A DOPRAVNÍ VÝCHOVA
Počasí nám začíná přát, přišlo se na nás podívat sluníčko, o kterém jsme se učili písničku. Za rozvojem poznání vyrážíme nejen do přírody, ale i na herní prvky na hřišti MČ Kladno. Rovnovážná cvičení, přenášení váhy a soustavné procvičování obratnosti jsou nutné k posílení sebevědomí a jistoty. Tam patří i první boule, odřeniny, ale i učení se "umět prohrát" spolupracovat ve skupině, ve dvojici a sportovnímu chování.
Získání jistoty při cvičení pak úročíme správnými návyky chodce (chůze po komunikaci, socializace při jízdě v MHD, přes silnici, hra na autíčka..)
GRAFOMOTORIKA v PT
Nedílnou součástí práce snašich předškoláků je nácvik a fixování správného úchopu pastele, tužky a štětce. A to tak, aby byly položeny základy, včetně vytvoření návyku správného sedu, pro psaní v první třídě. Nezbytným předpokladem je správný rozvoj motoriky hrubé, na kterou navazujeme soustavným procvičováním motoriky jemné, spolu s postupnou souhrou zraku a pohybu ruky. Cílem grafomotoriky v přípravné třídě (výstupem) je pak vytvoření a fixování správného úchopu psací potřeby - bez křečovitých projevů, dominantní rukou. Předškolák by měl zvládnout nakreslit postavu - bohatou na detaily, zvládnout se podepsat křestním jménem, orientovat se v základních, ale i odvozených barvách a základních geometrických tvarech.
Jde to těžce, postupujeme pomalu.
SVÁTEK MAMINEK
Včera měly svátek všechny maminky, babičky, prababičky. Ve vestibulu naší školy máme nově fotografie velrybí maminky s mládětem, které naše škola sponzoruje, o které jsme se učili. Po jazykových činnostech (popis, co nebo koho vidíme na obrázku, jakou má barvu, velikost...) jsme se pustili do výroby dárků (srdíčka) pro naše maminky (vytrhávání papíru, lepení a už i psaní některých písmenek - podle nápodoby - která známe. O přestávce jsme se pořádně protáhli - cvičení podle nápodoby na hudbu.
NÁVŠTĚVA KNIHOVNY - PROGRAM MOJE KNIHOVNA
Seznámení s prostory knihovny, orientace v regálech, u starších ukázka práce s webovým katalogem. Skupinová práce s kartičkami – Jak vzniká kniha (pro mladší děti) Jaký je rozdíl mezi knihkupectvím, knihovnou a
knihovnicí ?
Diskuze o termínech knihovna/knihovník/beletrie/naučná literatura, časopisy, komix.
Volný pohyb po knihovně a volný výběr knih.
Práce s knihou ve skupině, práce s textem.