BŘEZEN 2025
Co nás čeká v březnu ?
Proměny přírody na jaře, příroda na jaře - svátky jara
3.3. - 7.3. Jarní prázdniny
11. 3. Focení v přípravné třídě
12. 3. Návštěva kina Hutník - promítání filmu Katak : Odvážná velryba, odchod od školy v 7,55 hodin
12. 3. Den otevřených dveří
17. 3. Projektový den - čtenářská pregramotnost
21. 3. Návštěva knihovny Kladno - Moje knihovna - odchod ze školy bude v 8,00 s přesunem na MHD, program bude končit v 10,00. Návrat k budově školy bude mezi 11,30 - 11,40 (dle MHD) S sebou: batůžek, notýsek, svačinu a pití, přezůvky - vezmeme ze školy.
SLOVNÍ ÚKOLY
V oblasti předmatematických představ jsme s dětmi pokročily. Zkoušíme slovní úlohy, které jim (po patřičném ukotvení numerického základu) umožní lepší praktické uchopení a užití předmatematických představ v praxi. Nejstarší předškoláci zkoušeli slovní úlohy s odčítáním. Když babička upekla 7 koláčů a 3 z nich jí dědeček snědl, kolik koláčů jí zůstalo ? S dětmi jsme nejprve ověřovali pochopení zadání - ústně - s podporou kolektivu, poté vizualizací za podpory prstů a počítadla. Následně děti určovaly správný výsledek na interaktivní tabuli. Procvičili jsme nejen předmatematické představy, ale i schopnost soustředění, poslouchat ústní zadání, najít chybu a pracovat s ní, zreprodukovat mluvené slovo a vizualizovat ho za pomoci známých číslic. Pokud jsou kompetence ve vývoji - proč je brzdit. Děti počítání baví.
CVIČENÍ S TYČÍ
Dnešní den, po rozcvičce celého těla, jsme zúročili dosavadní pohybové schopnosti. Děti si procvičily svaly bederní páteře, svaly dolních končetin, zejména lýtkových , ale i vzájemnou spolupráci s kamarádem. Na závěr hodiny jsme uspořádali lov na divocha, kterému jsme museli sebrat míč.
SPORTOVNÍ HRY V PARKU
Na hřišti MČ Kladno jsme si protáhli těla, celý týden jsme zakončili krátkou, relaxační chvilkou na koberci. Kutálel se míč, zima už je pryč.
PETRKLÍČ - K JARU KLÍČ
Další fotografie
Seznámili jsme se s charakteristickými znaky jara, navázali tak na učivo z podzimu (migrace ptáků, zimní spánek některých zvířat) a děti tak mají možnost seznámit se s rokem, jeho pravidelnými cykly v přírodě, ale i v životě. Počasí nám přálo, vyrazili jsme do blízkého okolí školy, abychom se na probuzení přírody podívali, přivoněli si, poslechli. Na hřišti MČ Kladno jsme si protáhli těla, celý týden jsme zakončili krátkou, relaxační chvilkou na koberci.
SVÁTKY JARA - JAZYKOVÉ ČINNOSTI
Další fotografie
Na jaře se nám vrací čáp, o kterém jsme se učili na podzim. Povídali jsme si o jarní přírodě, kdy jsme všichni zopakovali celý rok - koloběh ročních období. Představili jsme si základní znaky jara, včetně svátků Velikonoc. Děti pozitivně reagovaly na pohádku Chaloupka na vršku - O tom, jak se ztratily pomlázky.
V další části dne, po krátké pohybové chvilce, jsme navázali na dosavadní zkušenosti dětí z projektového dne. Do knihovny nemůžeme, ale již víme, k čemu všemu nám slouží knihy a písmenka. Práce ve skupinkách děti bavila, ale je pro ně trochu náročnější na vzájemnou spolupráci, komunikační bariéry se občas objevují. Každá skupinka měla složit z rozstříhaných písmenek slovo, které jsme si vizualizovali, ale i procvičili v krátké gymnastice mluvidel (analýza a syntéza hlásek, fonematický sluch a hlásková stavba slova) PETR - KLÍČ, ČÁP, TŘEŠ - NĚ, BLE - DU - LE, SNĚ - ŽEN - KA. Děti musely přemýšlet, která písmenka budou potřebovat vystřihnout, která mají, která si musí vyměnit s další skupinou.
Některá písmenka jsme stále nemohly nalézt. Tak si je děti musely vyrobit (procvičovali jsme schopnost měkčení, dlouhé a krátké samohlásky) Cílem nebylo složit správně slovo, ale vzájemná spolupráce a samostatné uvažování, jak postupovat při řešení problému. Správně složená slova byla příjemným bonusem.
CVIČENÍ S VELRYBOU
Dnes jsme se rozloučili s naší velrybou Toničkou, která nás naučila kloktat a otužovat se, stejně jako Jonáše, o kterém jsme četli. Doprovodit jsme ji šly až k moři, kam jsme museli doskákat přes spoustu překážek, v podobě jejich kamarádek ryb. Voda byla hluboká, takže jsme museli i plavat. Velrybě Toničce připlavalo naproti spousta kamarádů, ale uvízli na mělčině, takže jsme jim museli pomoci. A dotáhnout takovou velrybu ze břehu, a to zpět do vody, to chce pořádné siláky. Na mělčině jsme uvízli, ale pomáhali jsme si pádlováním. Nedílnou součástí výuky v PT jsou i krátké, pohybové chvilky.
S HURVÍNKEM U LÉKAŘE
S naším kamarádem Hurvínkem jsme se prvně setkali v měsíci listopadu, jeho rady a dobrodružství jsme si připomněli dnes, kdy Hurvínek a jeho kamarád Martin museli k panu doktorovi. Děti byly, znovu, poučeny a byla s nimi zopakována všechny pravidla primární prevence virové hepatitidy, včetně správné hygieny osobní, respirační a při stolování.
ŽIVÁ ABECEDA - PROJEKTOVÝ DEN
Další fotografie
Rozloučili jsme se s naším kamarádem Jonášem, kterého velryba spolkla, ale naučila i kloktat, a otužovat se, aby byl zdráv a mohl se tak stát tím dopravním policistou. V rámci projektového dne - čtenářské pregramotnosti - jsme si představili živou abecedu. Děti se změnily v některá písmenka, která známe a která nás obklopují. Procvičili jsme si čtení s porozuměním (reprodukce textu se správnou dějovou posloupností) fonematický sluch a zahráli jsme si s písmenky - skládali jsme naše křestní jména. Přišla se na nás podívat i paní zástupkyně. Protože se chystáme do knihovny, dozvěděli jsme se něco o tom, jak se v takové knihovně musíme chovat, kdo tam pracuje (knihovnice a knihovníci) a k čemu nám taková knihovna slouží.Projektový den jsme zakončili kvízem z pohádky Katak (hledání shodných a rozdílných obrázků) a z celého našeho týdne jsme vytvořili koláž ve tvaru naší velryby Toničky, která nám zdobí naši nástěnku.
POHYBOVÉ ČINNOSTI
Po úvodním zahřátí (běh, skok, reakce na signál, sprint) a rozcvičení (protažení svalových partií celého těla) bylo dnešní cvičení zaměřeno na vzájemnou spolupráci dětí, koordinaci očí s rukama při přihrávce a hodem míče, obouruč, zrychlení lokomoce (po přihrávce a chytu míče skokem do vedlejšího kruhu - směrem zleva doprava. Cílem tělesných činností ve 2. pololetí je odpovídající úroveň hrubé motoriky k dosažení všech klíčových kompetencí pro školní připravenost.
SEZNÁMENÍ S VELRYBOU TONIČKOU
Další fotografie
V tomto týdnu, který zakončíme pondělním dnem projektovým (bude zaměřen na čtenářskou pregramotnost) se seznámíme s velrybou.
Umí velryba spolknout člověka ? Umí...
Učením nás bude provázet pohádka od pana spisovatele Miloše Macourka, a to o Jonášovi a velrybě. Dnes jsme se s tímto živočichem seznámili, a to za pomocí interaktivní tabule. Víme, kde taková velryba žije a jak je to z naší země daleko. S kým se kamarádí, zda dokáže spolknout člověka, že je větší, než některé lodě, ale i delfín, co jí a že naše škola takovou velrybu i sponzoruje.
Naším úkolem bylo velrybě vybrat jméno. Školní parlament pak vybere to finální. Na takový parlament jsme si zahráli a velrybí jméno se nám vybrat povedlo. Bude se jmenovat Tonička.
A taková velryba, která žije v moři, kde je voda slaná, má na dně oceánu písek, který nám dnes přišel poštou (kinetický písek) vyzkoušeli jsme si (pohmatem) že takový písek je hebký, sypký, má bílošedou barvu, je měkoučký, příjemný na dotek, protéká mezi prsty..Taková velryba, ta se má.
NÁVŠTĚVA KINA HUTNÍK
KATAK - O ODVÁŽNÉ VELRYBĚ
Nemusíš být velký, abys dokázal velké věci.