Školní parlament
ŠKOLNÍ ROK 2016/2017
Žákovský parlament, Základní škola Kladno, Pařížská 2249
Úkolem žákovského parlamentu je naplnit v praxi práva žáků a naučit je těchto práv nejen využívat, ale také přebírat odpovědnost za všechny aktivity vyplývající z práv žákovské samosprávy. Vychovávat žáky k odpovědnému životu v demokratické společnosti a vytvářet pocit sounáležitosti ke škole a spoluzodpovědnost za její postavení.
Žákovský parlament je poradním orgánem vedení školy, které tak získává informace od žáků o jejich problémech, přáních, připomínkách ……….
V žákovském parlamentu jsou zastoupeni žáci 3 – 9. tříd naší školy.
Žákovský parlament je skupina volených žáků z každé třídy naší školy. Od spolužáků ve třídách i učitelů sbírají informace o tom, co by mohli ve škole zlepšit. Na pravidelných schůzkách parlamentu řešíme, jakým způsobem těmto nápadům vyjít vstříc. Zástupci parlamentu pravidelně informují své spolužáky o své činnosti.
Pravidla chování na půdě žákovského parlamentu:
-
Nepřekřikovat se a naslouchat si, respektovat názory druhých.
-
Nezesměšňovat se a vzájemně se neurážet.
-
Nepoužívat vulgární výrazy.
-
Řešit školní problémy.
-
Předávat spolužákům nezkreslené informace.
-
Spolupracovat v týmu.
-
Zúčastňovat se schůzek a přicházet včas.
Členové parlamentu pro školní rok 2016/2017
Třídy
|
Zástupci tříd
|
II.Z (2. a 4. roč.)
|
ANDREA PŠENÁKOVÁ
|
III.Z
|
GABRIELA TANCOŠOVÁ (Eva Tancošová)
|
V.Z
|
ILONA TANCOŠOVÁ
|
VI.Z
|
VOJTĚCH KLEIN
|
Třídy – speciální
|
Zástupci tříd
|
III.
|
SABINA RIDAJOVÁ (Lukáš Flégl)
|
IV.
|
MILAN KOSTA
|
V.
|
DRAHOMÍR VLAČUHA
|
VI.
|
DUŠAN DEMETER
|
VII.
|
NELA DUNKOVÁ
|
VIII. + IX.
|
VLADIMÍR KLEIN
|
I. S
|
MONIKA ADAMOVÁ
|
ŽÁKOVSKÝ PARLAMENT
školní rok 2016/2017
CÍLE – Žákovského parlamentu
-
Vytvořit informační most mezi žáky a učiteli.
-
Vytvořit zpětnou vazbu pro všechny učitele a vedení školy.
-
Předcházet jevům jako jsou šikana, fyzické obtěžování, psychické vydírání apod.
-
Bdít nad striktním dodržováním školního řádu, který je základním předpokladem k rozvíjení osobnosti svobodně a demokraticky myslícího žáka naší školy.
Parlament se nejčastěji věnuje činnostem, které:
-
proměňují fyzické prostředí školy a jejího okolí (vymalování chodby, tematické zaměření školy…),
-
zlepšují atmosféru ve škole (soutěže, pořádání akcí…),
-
rozvíjí vzdělání žáků (besedy se zajímavými lidmi, exkurze, pořádání výstav)
V rámci žákovského parlamentu vyhlásili žáci SOUTĚŽ O NEJHEZČÍ VELIKONOČNÍ VÝROBEK TŘÍDY
“HODNOCENÍ VÝROBKU – třídy v rámci žákovského parlamentu”
Vyhodnocení výsledků proběhne v pondělí 24. dubna
Po hlasování žáků bylo konečné pořadí zvoleno takto:
1. místo – výrobek pod číslem 10
2. místo – výrobek pod číslem 6
3. místo – výrobek pod číslem 4
4. místo – výrobek pod číslem 9
5. místo – výrobek pod číslem 11
Výrobky tříd byly ukryty pod čísly pro objektivní hlasování. Úspěch slavily třídy: I. S, V., III. Z, III., VI. Z
– všechny ostatní výrobky byly velmi hezké, ale rozhodli jste „VY“ žáci
Moc děkujeme a blahopřejeme všem ročníkům za hezké uspořádání soutěže a fair play rozhodování!
Plán akcí ŽP ve školním roce 2016/2017
Mimo tradiční akce (Pohádkový les, Mikulášská nadílka, Den zdraví, Den Země, Den dětí, Zahradní slavnost), jež organizujeme nebo se na nich spolupodílíme, bychom se v letošním školním roce chtěli zaměřit na environmentální výchovu.
Žákovský parlament:
-
podporuje informovanost napříč školou,
-
zvyšuje zájem žáků o školní společenství,
-
vede děti k odpovědnému přístupu ke svému životu i k okolí,
-
pomáhá jim nabývat dovednosti, které jim umožní podílet se smysluplně na životě společnosti,
-
dává jim možnost zažít, že mohou prostředí kolem sebe pozitivně proměňovat.
K čemu má žákovský parlament vést žáky:
-
Umožňuje vznášet dotazy, připomínky a přicházet s vlastními náměty ke zlepšení práce školy, prostředí, zviditelnění školy na veřejnosti apod.
-
Umožňuje diskutovat při pravidelných schůzkách s vedením školy o atmosféře důvěry, vzájemného uznání a spolupráce.
-
Garantuje realizaci nalezených řešení.
-
Umožňuje podílet se na posílení vzájemné důvěry nejen mezi žáky, ale i mezi učiteli.
-
Úkolem žákovského parlamentu je především:
-
scházet se pravidelně
-
scházet se i s vedením školy a konzultovat své připravené návrhy a připomínky vycházející z žákovských kolektivů, které zastupují
-
v průběhu školního roku se spolupodílí na pořádání několika akcí (např.: v rámci vánoční a velikonoční výstavy, soutěže, Dětský den pro žáky … apod.)
Co je povinnostmi a právy žáků – projednáno na prvním setkání žákovského parlamentu, platné po celý školní rok.
Výňatek ze školního řádu týkající se práv a povinností žáků naší školy
Žáci mají právo:
-
Na demokratický, objektivní a tolerantní přístup.
-
Na vzdělávání a školské služby, na rozvoj osobnosti podle míry nadání a schopností.
-
Být informován o průběhu a výsledcích svého vzdělávání.
-
Na spolupráci a komunikaci s učitelem ve formě dialogu.
-
Získávat informace a poradenskou pomoc školy v záležitostech týkajících se vzdělávání.
-
Zakládat v rámci školy samosprávné orgány žáků (žákovskou radu ze zástupců jednotlivých tříd), volit a být do nich voleni, pracovat v nich a jejich prostřednictvím se obracet na ředitele školy s kritickými připomínkami k provozu školy.
-
Možnost vyjadřovat se k rozhodnutím týkajících se podstatných záležitostí vzdělávání, přičemž vyjádření musí být věnována pozornost odpovídající věku a stupni vývoje žáka.
-
Na ochranu před jakoukoli formou diskriminace a násilí, šikany, ponižování, na dodržování základních psychohygienických podmínek, na ochranu před všemi formami tělesného či duševního násilí urážením.
-
Má právo být seznámen se všemi předpisy se vztahem k jeho pobytu a činnosti ve škole.
Žáci jsou povinni:
-
Dodržovat školní řád, předpisy a pokyny školy a školského zařízení k ochraně zdraví a bezpečnosti, s nimiž byli seznámeni.
-
Chovat se slušně ke všem dospělým, zaměstnancům i spolužákům, dodržovat zásadu úcty, slušnosti a respektu k jiným.
-
Žáci jsou povinni plnit pokyny zaměstnanců školy vydané v souladu s právními předpisy a školním řádem
-
Informovat školu a školské zařízení o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání.
-
Před každou vyučovací hodinou je žák povinen připravit si pomůcky a žákovskou knížku. Zjistí-li, že si cokoli zapomněl, omluví se na začátku hodiny učiteli.
-
Řádně a systematicky připravovat na vyučování, do školy chodit pravidelně a včas podle stanoveného rozvrhu hodin, zúčastnit se činností organizovaných školou v rámci výchovně vzdělávací práce školy, všech povinných i nepovinných předmětů a řádně se vzdělávat.
-
Chodit do školy vhodně upraven a oblečen. Není dovoleno nosit oděvy, doplňky a ozdoby, které by mohly ohrozit zdraví a bezpečnost vlastní, ale i ostatních žáků, nebo které by propagovaly nedovolená hnutí, sekty apod.